LAS PREVIEWS LAS CARGA EL DIABLO
“Press previews are very important to our sales, he casually mentioned to me over martinis, as if it was the most obvious thing in the world. “Retailers don’t know anything about games. So we show them previews of our titles from the game press, and they reserve shelf space for our games on the strength of those.
And just like that, the gaping mouth of suckage was staring me in the face. Or rather, it had always been there, but I just hadn’t noticed until then.
For the thing of it is, game magazine previews are almost uniformly positive, even for the most undistinguished titles.So it unrolls thus: publisher makes mediocre game; press previews depict mediocre game as being good or at least worth a look; excited gamers read previews, foolishly believe them, start making pre-sale orders of mediocre game; driven by preview press and pre-sale numbers based on that press, retailers stock up on mediocre game; publisher makes money from mediocre game, keeps making more games like it.
And the circle jerk is complete. All started by the gaming press, in their preview section.
Consider these excerpts selected at random from game magazine previews from last year:
Batman Begins and The Incredible Hulk – “No longer are you limited to just reading about your favorite superheroes – for once, you truly are the superhero.
Rainbow Six: Lockdown – “… we’re quite certain that the new online career mode will justify a purchase.»Call of Duty II – “We don’t need any more convincing [on the studio’s qualifications to make this game.] The hard part now will be waiting until this fall, when Call of Duty II hits shelves.»
These aren’t impartial descriptions, let alone critical evaluations. These are words that directly drive sales. None of these previews had a single critical word to say either, except perhaps to point out easily fixable technical issues and missing content.
Ask yourself if you’ve ever read anything like the following in a preview:“While technically impressive, there’s really no design feature here which hasn’t been done before in previous games.»
“The story looks like one more series of boring cutscenes you’ll be skipping past, since they’re pretty much derived from a dozen movies you’ve already seen.»
“If one more slightly different looking set of futuristic weapons is so goddamn important to you that you’re willing to part with $50, why, this is the game for you!»
¿Pensaban ustedes que lo que ayudaba a vender juegos eran las reviews? Falso. Lo que ayuda a vender juegos son las «Previews». Esas que generan falsas expectativas con frases como:
«Por fin podrás ponerte en la piel de tu héroe favorito»
«No podemos esperar para tener en las manos la versión definitiva»
«Apunta muy buenas maneras…»
Y es que las previews SIEMPRE son positivas… y tratan con manga muy ancha los problemas que el juego presenta en aras de una «milagrosa» solución de los mismos antes de que el juego llegue a las tiendas. Lo que todas ellas suelen callar es que jamás los problemas «graves» que aparecen en una copia para Preview (beta) se solucionan en una versión «Release» o finalizada. Jamás. Si acaso problemas secundarios. Y de los pequeños. Sobre todo esos pequeños pero que en una presentación ante la prensa puede que arruinen la «imagen» del mismo.
Hay que joderse qué bien nos conocen los publicistas. Saben perfectamente que como asquerosas perras materialistas e impacientes que somos, es mucho mejor generar expectación con una buena preview y poco o nada importa que luego las «reviús» sean una puta mierda… el daño ya está hecho, porque la expectación ya se ha generado y el «pollo está en el horno»… vamos… «Que Elvis ha abandonado el edificio…» …osea…. Que han picado ustedes (y yo) como idiotas.
¿Quieren ustedes ejemplos de juegos que tenían estupendas previews (aun contando muchos de ellos con horribles notas finales) y que se hincharon a vender como locos?
Black & White
Enter The Matrix
Path of Neo
Star Wars: Episode III
Y así hasta el infinito y más allá; piénsenlo bien, todo el mundo gana…
Las revistas no mienten manteniendo así intacta su credibilidad…y a un juego que habían puesto esperanzadoramente bien en una preview después le cascan un 4 con aquello de «una pena que aquellos errores que ya señalábamos en la preview no hayan sido solucionados…»
Las distribuidoras crean el ruido (expectación… «hype») que necesitan para poder vender su juego… ya que una buena parte de las ventas se realizan en la primera semana (y mes) desde su lanzamiento. Si luego el juego obtiene buenas notas mejor que mejor, pero esa confusión inicial ayuda a que al menos se pueda recuperar parte (si no toda) la inversión inicial.
Al consumidor nos dan por el culo. Pero bueno, esto es lo de siempre, total, sólo somos los que pagamos. Y nos quedamos en casa mirando cosas tan infames como el «Path of Neo» con cara de «Pero qué cojones es esto».
Vamos, que cuidado con el hype, pero no el de las «reviews»… sino el de las excitantes e infladas «previús». Ya saben que a uno antes de darle por el culo lo ponen mirando hacia otro lado y eso es justo lo que aquí está pasando.